Ojetá benzinová Mazda CX-7 ukazuje, jak rychle stárnou sportovní auta. Leccos prozradí už mizející olej.
Když nové auto stálo přes osm set tisíc a ojeté vyjde jen dvě stě, bude asi potřeba sáhnout na kdeco.
Už ve vratech bazaru máme jasno o tlumičích a řazení. Podvozek se místo pevného klusu jen nemotorně převaluje a páka jako by tahala za návnadu ve žraločích zubech. Ani motoru se do čtyř tisíc otáček moc nechce do práce, jako novou jsme mazdu znali čipernější.
Jestli jde o dobrý tip ke koupi, na to se jedeme zeptat Miroslava Dufka, jehož servisem v Měchenicích u Prahy prošly těchto vozů desítky. Krátká projížďka vede k závěru o řazení – na vině je nejspíš spojka s unaveným dvouhmotovým setrvačníkem. „Teprve po její výměně se ale ukáže, jestli už nejsou vůle i v samotné převodovce,“ dodává Dufek a upozorňuje, že příliš časté prohánění na plný plyn se může podepsat i na jejích ložiskách.
V dílně auto prohlížíme zespoda a kromě typicky orezlé podlahy naši pozornost upoutává skříň rozdělovací převodovky. „Olej v ní musíte hlídat, protože ho tam není moc. Jakýkoli únik je potřeba neodkladně řešit,“ vysvětluje Dufek. Náš kus ovšem vypadá, jako by se v oleji celý koupal – teče z něho evidentně už hezky dlouho. Tření s nedostatkem oleje přitom pro každé soukolí znamená sebevraždu. Typického ťukání pod plným plynem jsme se naštěstí nedočkali, svědčilo by o ulámaných zubech.
Spektrum závad, kterými umí vytrestat motor 2.3 DISI po letech jakékoli jiné než špičkové údržby, odpovídá jeho mimořádné dynamice. Proto nás už předem zajímalo, na jaké nápadné příznaky dát pozor. Miroslav Dufek nám poradil zkontrolovat hladinu oleje, pak motor projet deset nebo dvacet kilometrů ve vysokých otáčkách a hladinu prověřit znovu. Skoro mu nevěříme, že by se viditelný úbytek projevil na tak krátké vzdálenosti, a tak pro jistotu jedeme celou cestu do Měchenic na trojku. Výsledku se nestačíme divit: měrka už ukazuje úplné minimum. „To se vám povedl skutečně zátěžový test,“ usmívá se uznale Dufek. Vyhlídky budoucího majitele ovšem k smíchu nejsou. Vysoká spotřeba oleje svědčí o celkovém opotřebení motoru.
Co všechno je už vážně zasaženo, to by potvrdila jen kompletní rozborka. Když k tomu přičteme nejistý stav hlavní i rozdělovací převodovky, čekají na někoho investice podstatně převyšující výměnu spojky, tlumičů, brzd a pneumatik.
Motor: | atmosférický zážehový čtyřválec |
---|---|
Zdvihový objem: | 2260 cm3 |
Největší výkon: | 191 kW při 5500 ot./min |
Největší točivý moment: | 380 N.m při 3000 ot./min |
Převodovka: | šestistupňová přímo řazená |
Zavazadlový prostor: | 455/774 l |
Rozvor náprav: | 2750 mm |
Vnější rozměry: | 4680 x 1870 x 1645 mm |
Maximální rychlost: | 210 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 8,0 s |
Kombinovaná spotřeba paliva: | 10,2 l/100 km |
Spojka | 35 000 Kč |
---|---|
Tlumiče | 17 000 Kč |
Brzdy | 13 000 Kč |
Pneumatiky | 16 000 Kč |
Motor a převodovka | podle situace |
Celkem: | nejméně 81 000 Kč |
Výroba: Od 2008
Popis: Audi nerezaví, ale zážehové čtyřválce mohou žrát olej už jako nové, trápí je kolapsy rozvodových řetězů a drahé závady se objevují i na převodovkách DSG. Dieselové šestiválce postihovaly defekty vstřikování vedoucí až k propálení pístů. Skromnou jistotou je 2.0 TDI s manuálem.
Výroba: Od 2008
Popis: Proti mazdě nabízí volvo méně sportovní jiskry, ale srovnatelný jízdní komfort. Robustnost motorů a podvozku odpovídá očekáváním, automaty ale kolabují vlastními vadami i vinou léta nevyměňovaného oleje. Diesely do roku 2010 trpěly obtížnými regeneracemi DPF, novější mají vyšší spotřebu.