Přestože jinou velkou slabost nemá, tahle jediná ji může zahubit – pro motory MZR typická spotřeba oleje.
Po nástupu nové generace v roce 2015 mají někteří majitelé MX-5 důvod svůj poklad prodat, a tak se generace NC v bazarech objevuje častěji. Náš kus dovezený z Německa zaujal ideálním poměrem ceny a ujetých kilometrů. Smířit jsme se museli s poněkud lacině působícími tuningovými koly lezoucími z blatníků a do extrému sníženým podvozkem.
Slabší pružnost motoru lze brát jako výzvu. Abyste byli s MX-5 rychlí, musíte se opravdu snažit. U cestovního auta bychom to považovali za nevýhodu, tady jde naopak o klíčový důvod, proč se MX-5 nikdy nikomu neomrzí. Také snížený podvozek přináší adrenalin navíc – české rigoly a kanály je třeba důkladně objíždět, jinak hrozí poškození spodku.
Pro řadu majitelů jde ovšem o další koníček. Na internetových fórech najdeme nekonečné diskuse, zda je standardní podvozek dost dobrý (a to včetně továrních snížených), která z druhovýrobních variant je rychlejší na okruhu a která pohodlnější na okresce. Něco na tom asi bude, protože sám výrobce při faceliftu podvozek o něco snížil a přitvrdil, změnil přitom i geometrii přední nápravy a zostřil odezvu řízení.
Neméně důležitou změnou spojenou s faceliftem je snížení spotřeby oleje díky úpravám pístů. Přesto zájemcům doporučujeme maximální ostražitost a udržování hladiny blízko maxima. „Tyto motory mírnou spotřebou oleje jednoznačně trpí, je to nejčastější příčina jejich zadření,“ potvrzuje nezávislý specialista Miroslav Dufek ve středočeských Měchenicích. A dodává, že interval 20 000 km je na ně příliš dlouhý.
U sportovní MX-5 je celá věc umocněná tím, že rychlé projíždění zatáček působí odlévání maziva ke straně. Olejová vana má přitom stejné vnitřní uspořádání jako cestovní modely a chybějí v ní výrazné přepážky. Náš vůz ukázal celou pravdu velmi rychle. Přestože značkový servis před 20 000 km vyměnil náplň předepsané kvality, na měrce už byla poslední kapka. Jedno odpoledne na okruhu by mohlo motor v tomto stavu dodělat.
Motor: | zážehový atmosférický čtyřválec |
---|---|
Zdvihový objem: | 1798 cm3 |
Největší výkon: | 93 kW při 6500 ot./min |
Největší točivý moment: | 167 N.m při 4500 ot./min |
Převodovka: | pětistupňová manuální |
Zavazadlový prostor: | 150 l |
Rozvor náprav: | 2330 mm |
Vnější rozměry: | 4020 x 1720 x 1245 mm |
Maximální rychlost: | 196 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 9,6 s |
Kombinovaná spotřeba paliva: | 7,3 l/100 km |
Výměna motorového oleje a filtrů | 2 300 Kč |
---|---|
Výměna oleje v převodovce a diferenciálu | 2 500 Kč |
Proplach a výměna brzdové kapaliny | 1 000 Kč |
Celkem: | 5 800 Kč |
Výroba: 2003-2009
Popis: Dražší, složitější, ale také prestižnější radost s nebem nad hlavou představuje BMW Z4. Větší a těžší než mazda, proto hledejte šestiválec 2,5 l. I zde pozor na spotřebu oleje a také na nesouměrné sjíždění pneumatik následkem vůlí v podvozku. Velmi drahé mohou být poruchy elektricky skládané střechy.
Výroba: 2006-2014
Popis: Patří sem, nebo nepatří? Předokolka s agregátem napříč před nápravou nikdy nedosáhne přímočaré hravosti vozů vyvážených 50:50. Na druhou stranu kompaktní a obratná je dost. Sklony ke korozi netrpí, riziko spotřeby oleje je ale u silnějších motorů TSI ještě vážnější než u mazdy. Ostatně když už audi, proč ne rovnou diesel?