Poslední ročník, jasný český původ, mimořádně zachovalý interiér. Co přivedlo takovou raritu do bazaru?
Inzerátů, kde někdo slibuje málo ojetý Xedos 9, najdeme na internetu mraky. Stav interiéru ale buď provalí zoufalou pravdu, nebo ho prodávající raději ani nevyfotí. Nabídka, která se před Vánoci objevila na ploše pražského bazaru AAA Auto, ale vypadá úplně jinak, a tak nás nemohla nechat chladnými. Zejména když jde o vůz s jasným českým původem a vynikající dojem potvrzuje i na živo. Opravované zadní lemy nepřekvapují, i když práce nebyla právě nejlepší.
V zachovalé kabině všechno funguje, jen si musíme zvyknout na americky plochá, široká křesla a japonskou tradici – málo účinné světlomety. Jednomu z nich navíc nefunguje seřízení sklonu, což by byl problém i na STK. A také se musíme smířit s tím, že skvělá aerodynamika (součinitel cX pouhých 0,29!) byla už tehdy vykoupena nízkou střechou, takže vnitřek nepůsobí nijak vzdušně.
Stoprocentní se nám nezdá být tah motoru ani decentní kopance z převodovky při řazení pod plynem. Na to vše se jedeme zeptat Miroslava Dufka, který se v Měchenicích u Prahy věnuje mazdám novým i starším a Xedos 9 zná do posledního šroubku.
I jemu připadá, že motor nepodává obvyklý výkon, může to však být jen zlenivění příliš opatrným zacházením posledního majitele. „Chtělo by to vyměnit olej a vyhnat pavouky,“ komentuje Dufek. Chování automatu je však v normě. Nejde o projev závady, ale zastaralé konstrukce. Řazení z jedničky na dvojku je sice hrubší, avšak rychlé, což na opotřebení spojek rozhodně neukazuje.
Zachovalý interiér považuje i Miroslav Dufek za celkem jasný důkaz nízkého nájezdu. O to pozorněji prohlíží všechno ostatní. Po otevření kapoty a povolení krytu rozvodů se ukazuje oleštěný rozvodový řemen, který měl majitel vyměnit při 100 000 km. O moc víc ale skutečně najet nemohl.
Předek karoserie je netknutý, všude původní barva i tmel. Zadní lemy jsou ale opravené poněkud nedbale. Hrbolatý povrch naznačuje, že se do nich majitel pustil pozdě a na některých místech téměř nebylo co tmelit. Zadní část zjevně prodělala menší náraz, jednoduchá oprava však neublížila ničemu kromě estetiky lakování, kterou pozná jen profesionál. Podvozek potvrzuje, že auto za sebou moc kilometrů skutečně nemá. Vzadu nacházíme vůle v kostech a uloženích stabilizátoru, což není nic mimořádného a oprava vyjde na tři tisíce. Vpředu kupodivu cvaká prostřední příčné rameno na pravé straně, při stavu českých silnic se však něčemu podobnému nelze divit. Naštěstí jde ze tří předních ramen o to nejlevnější, stojí pět tisíc. Výfuk už prozrazuje vysoký věk, nový zadní díl však v originálu stojí přiměřených osm tisíc. A Miroslav Dufek, který zároveň provozuje vzorně katalogizované vrakoviště, by použitelný díl dodal za patnáct set. Stejně příjemné ceny nabízí i za karosářské součásti, kterých má řadu skladem.
Až sem je všechno v pořádku, i když s nekvalitně opravenými lemy by auto mohlo být o chlup levnější. Vzhledem k nízkému nájezdu nás ale překvapují neoriginální přední brzdy. „Původní vždycky vydržely aspoň 150 000 km, plynulým jezdcům i víc,“ vysvětluje Dufek. Mohlo se však stát, že auto dlouho stálo a originální větrané kotouče zrezavěly.
Pro tuto teorii se bohužel vzápětí objevuje ještě jeden důkaz: vnější plech podlahy je na dvou místech prorezlý skrz na skrz, konkrétně u prahu pod oběma předními dveřmi. „Takhle to rozhodně nevypadá ani u aut, která mají hodně najeto. Tento kus nejenže dlouho nejezdil vůbec, ale navíc musel stát někde na zahradě, kde byl spodek vystavený spoustě vlhka,“ uzavírá Miroslav Dufek.
Co je na světě smutnějšího, než když banální příčina vede k velké škodě? Vyvaření podlahy je náročná oprava, jejíž nákladnost se ukáže až po odstrojení vozu. A v takovém případě se adekvátní cena ojetiny určuje těžko. Další podobně zajímavé kusy se najdou až v zahraničí. I tam ale musí zájemce počítat s rizikem, že málo ojeté vozy mohou něčím trpět.
Motor: | atmosférický zážehový šestiválec |
---|---|
Zdvihový objem: | 2497 cm3 |
Největší výkon: | 120 kW při 6000 ot./min |
Největší točivý moment: | 212 N.m při 5000 ot./min |
Převodovka: | čtyřstupňová planetová s měničem |
Zavazadlový prostor: | 430 l |
Rozvor náprav: | 2748 mm |
Vnější rozměry: | 4879 x 1768 x 1400 mm |
Maximální rychlost: | 207 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 11,0 s |
Kombinovaná spotřeba paliva: | 10,7 l/100 km |
Výměna rozvodového řemene | 4000 Kč |
---|---|
Přetěsnění vík ventilů | 2900 Kč |
Oprava vůlí v podvozku | 9000 Kč |
Výměna světlometu (nefunkční nastavení sklonu) | 19 000 Kč |
Oprava zrezavělé podlahy | podle situace |
Celkem: | nelze přesně vyčíslit |
Výroba: 1998-2007
Popis: Neméně výrazná osobnost, vzácný výskyt a charismatické jízdní vlastnosti. Třílitrový zážehový šestiválec vyniká bezkonkurenční chutí jet, diesel 2,4 litru je odolný a hospodárnější. Pohádku kazí nevypočitatelná elektroinstalace a drahé náhradní díly. Vyhněte se šestiválcovému motoru 2.0 turbo a samočinné převodovce.
Výroba: 1997-2009
Popis: Navzdory výstřední a navíc už zaniklé značce se právě tady nabízí solidní jistota. Přeplňované čtyřválce mají svá známá bolavá místa, v Čechách je ale dost servisů umí opravit za dostupné ceny. Podvozek je jednoduchý, elektrika stabilní. Jediným spolehlivým dieselem je 1.9 TiD od Fiatu, jeho schopnosti ale ředí manuální pětikvalt.