To se jen tak nevidí

Mazda MX-3 dnes mění majitele téměř výhradně přes soukromou inzerci, v lepším případě klubovou. Že neuvěřitelně zachovalý kousek bude nabízet Auto Diskont, jsme opravdu nečekali.

Zkoušená Mazda MX-3 byla kdysi prodaná jako nová v České republice. Zajímavé ale je, že vznikla v roce 1992, avšak datum první registrace má až o dva roky později. Určité vysvětlení nám poskytl Miroslav Dufek: „Vzpomínám si, že kdysi Auto Palace dovezl několik desítek těchto vozů, které následně rozdal dealerům. Váš automobil tak mohl klidně stát někde v prodejně, než si pro něj někdo přišel.“ Tehdejší kupující, v našem případě žena, musel být patřičně bonitní. Vždyť základní cena vozu v roce 1992 byla 754 000 korun. Při tehdejším průměrném platu zhruba 6500 Kčs to znamenalo být 116 měsíců o chlebu a vodě.

Ač byl model MX-3 od začátku k mání také se čtyřválcem, k nám se ofi ciálně dovážely pouze vrcholné verze s šestiválcem. S objemem 1,8 litru šlo o nejmenší motor s tímto počtem válců na světě. Tato výlučnost však platila jen krátce, neboť v roce 1993 uvedlo Mitsubishi na domácím trhu jednotku 1.6 V6.

Právě úžasně hladký a tichý šestiválec ze série K umožnil mazdě dostát pověsti „auta, které neslyšíte.“ To platilo možná v případě luxusních xedosů, již méně ve sportovním MX-3. Takto koncipované motory (hodně válců, malý objem) obecně nevynikají pružností. K eliminaci toho uplatnila Mazda nejen originální systém rezonančního plnění válců VRIS, nýbrž i použila převodovku řady F s nezvykle krátkými převody. I díky nim se motor vytáčí jak o život a zvukem ve vysokých otáčkách připomíná turbínu. Pokud pracuje, jak má, je to stále skvělý zážitek. Bohužel jde dnes spíše o výjimku.

„Šestiválce řady K jsou dost citlivé na nešetrné zacházení. Rovněž trpí zvýšenou spotřebou oleje, takže kdo je pravidelně nekontroluje, tomu se jednoho dne motor zadře. Opravit jej lze, jen to není zrovna levné,“ říká Dufek. Bohužel nejde o jediný problém. „Setkat se lze také se zapečenými pístními kroužky. K tomu dochází, pokud někdo motor vytáčí studený nebo naopak nenechá dochladit po svižné jízdě, podobně jako u přeplňovaných agregátů. Majitelům šestiválců vždy říkám, že před blížícím se tankováním na dálnici mají zvolnit, po zastavení u čerpacího stojanu dát manželce pusu, odpoutat se, otevřít dveře a pak teprve vypnout motor,“ směje se Dufek.

Jsou ale závady, jimž popsaným chováním nepředejdete. Sem patří třeba klepající hydraulická zdvihátka ventilů. „To obecně svědčí o zanedbané údržbě, avšak prvotní příčinou je přidřený pístek regulující tlak olejového čerpadla, který poté nekoresponduje s otáčkami,“ vysvětluje a dodává: „Zda je regulátor v pořádku, lze zjistit pouze změřením tlaku oleje. Jinak to nepoznáte.“ Spoléhání se na kontrolku tlaku mazání (červená olejnička) je v tomto případě nošením dříví do lesa. Specifi cká závada, která vás může zcela znehybnit, se ukrývá v rozdělovači. To když selže optický snímač pro nízké otáčky. Lepší je, když nefunguje ten pro vysoké otáčky. To pak s vozem odjedete, pouze motor nepůjde do otáček.

Technické údaje

Motor: zážehový vidlicový šestiválec
Zdvihový objem: 1845 cm3
Největší výkon: 100 kW při 6800 ot./min
Největší točivý moment: 160 N.m při 5300 ot./min
Převodovka: manuální pětistupňová
Zavazadlový prostor: 289 l
Rozvor náprav: 2455 mm
Vnější rozměry: 4220/1695/1310 mm
Maximální rychlost: 202 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,5 s
Kombinovaná spotřeba paliva: 9,0 l/100 km
Cena zkoušeného vozu: 60 000 Kč

Nutné investice

  • Odstranění vibrací řízení při brzdění (zřejmě stačí stočit kotouče, které jsou jinak skoro nové): 400 Kč
  • Oprava praskliny ve středním dílu výfuku (půjde zavařit): 600 Kč
  • Přetěsnění víka ventilů zadní řady válců: 2000 Kč
  • Velký servis včetně výměny rozvodů: 12000 Kč

Konkurenti ojeté Mazdy MX-3

Nissan 100 NX

Výroba: 1990-1996

Popis: Malé kupé na bázi Sunny N14 je asi největším konkurentem zkoušené mazdy. Na jeho přední část ve stylu Fordu Taunus 17M jste si museli zvyknout. Předností byla karoserie typu targa. Vůz byl nabízen se dvěma motory: se zážehovou jednotkou 1.6 a větším dvoulitrem. Druhý jmenovaný dobře známe z tehdejší primery a je považován za odolný.

Honda CRX de Sol

Výroba: 1992-1998

Popis: Ač automobiloví nadšenci uctívají zejména druhou generaci sportovní hondy, pro přímé srovnání s MX-3 je lepší její třetí, poslední vydání. Zaujme nejen dvoumístnou karoserii typu targa, nýbrž i pohonnými jednotkami o objemu 1,6 litru. Zejména výkonnější z nich nabízí díky systému VTEC dodnes skvělých 118 kW.

 


 

© AUTO DUFEK, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.

Shop + CMS by
Gramonet
WebDesign by
Heaven Design