Japonec ze starých časů

Jako správná volba se ukázal nejen benzinový motor, ale celá mechanika trojky. Sto padesát tisíc na tachometru bychom jí rozhodně nehádali.

Není úplně samozřejmé, aby nám bazary k testu půjčovaly auta, která už mají najeto 150 000 km. Leckdy se ukáže, že nejsou ve stavu hodném prezentace v tisku, a obchodník nabídne vůz jiný, méně ojetý. Tím víc nás překvapilo, když nám v Auto Pointu, „dvorním“ bazaru sítě Auto Palace, slíbili zapůjčení hnědého hatchbacku v podstatě obratem. To jsou si kvalitou Mazdy opravdu jisti, říkáme si zvědavě.

Druhá část příběhu je ovšem v tom, že Auto Palace prodává mazdy jako nové, a tak bylo otázkou pár minut ověřit servisní historii vozu. Naše trojka jezdila do značkového servisu pravidelně, a to až dosud. Loni v březnu dokonce absolvovala drahou prohlídku s výměnou svíček. Nyní ji tedy čeká jen běžná inspekce s výměnou oleje, která vyjde na 4500 Kč.

Za jízdy se auto chová jako nové. Kabina nevrže, sedadla se neviklají, podvozek nemá žádné vůle a stále předvádí ta kouzla, která už tolik jiných aut zapomnělo. Pečlivé naladění spolu s nezávislým zavěšením všech kol a obřím rozvorem 2700 mm znamenitě spojuje stabilitu s obratností a zároveň nabídne nádherně poddajný komfort. Vše korunuje řízení přenášející trochu přirozeného „napnelismu“ od nápravy.

V čem se trojka ostatním nevyrovná, je dynamika benzinových motorů. Na svižnou jízdu stačí a moc nežerou, zejména testovaná patnáctistovka se nemá za co stydět. Sportovní naturel podvozku by snesl mnohem víc, ale dvouapůllitr zůstal vyhrazený Američanům a na ostrou verzi MPS nedošlo.

Za šest set kilometrů testu si motor nevzal ani kapku oleje a dobrou kondici potvrzuje i zastávka u nezávislého specialisty Miroslava Dufka v Měchenicích. „Když pomineme diesel, současná trojka z tradičních kvalit značky nic neslevila,“ shrnuje zkušenosti svých zákazníků a svítí lampou na podlahu vozu bez známek koroze – právě ta přitom dlouho patřila ke strašákům Mazdy. Co dodat? Trojka není pro každého, ale povedla se.

 

Technické údaje

Motor: atmosférický zážehový čtyřválec
Zdvihový objem: 1496 cm3
Největší výkon: 74 kW při 6000 ot./min
Největší točivý moment: 150 Nm při 4000 ot./min
Převodovka: šestistupňová přímo řazená
Zavazadlový prostor: 364 l
Rozvor náprav: 2700 mm
Vnější rozměry: 4465 x 1795 x 1450 mm
Maximální rychlost: 182 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,8 s
Kombinovaná spotřeba paliva: 5,1 l/100 km

Nutné investice

Malá servisní prohlídka 4 500 Kč

Konkurenti ojeté Mazdy MX-5

Volkswagen Golf

Výroba: Od 2012

Popis: Archetyp kompaktního hatchbacku také není žádná láce, přitom většina běžných verzí má vzadu jednoduchou vlečenou nápravu. Benzinové motory TSI druhé generace jsou velmi spolehlivé, u dieselu hodně záleží na správné údržbě. Díly jsou na golf levnější, pojištění kvůli riziku krádeže dražší.

Honda Civic

Výroba: 2011-2017

Popis: Ufologické ztvárnění má své příznivce i odpůrce, objektivně lze říct, že minulý civic je uvnitř malý a nízký. Výhodou je obří kufr kombíku, kterého se ovšem prodalo málo. Ideální volbu představuje benzinová osmnáctistovka. Diesel se zatím nikoho nezradil, jde ale o unikát, na který nic nebude levné.

 


 

© AUTO DUFEK, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.

Shop + CMS by
Gramonet
WebDesign by
Heaven Design