Na dlouhé štreky

I v ojetém stavu je japonské MPV rodinným ideálem. Koupi dieselu si ale dobře rozmyslete.

Zapůjčená Mazda 5 byla vyrobena v roce 2010. To znamená, že šlo o jeden z posledních kusů první generace. Jako nová byla prodána v Německu. Spolu s premiérou recenzovaného modelu byla u všech hirošimských vozů zavedena elektronická servisní knížka. To představuje pro kupujícího obrovskou výhodu, neboť její zásluhou je minulost ojetin o poznání jasnější.

Známou slabinou testovaného motoru je filtr pevných částic. A bohužel se mu tady nevyhnete. „Základem je používat správný olej. Tím je ten splňující nejen normu SAE 5W-30, nýbrž zejména ACEA C,“ říká Dufek. „Pro uživatele je velmi důležitý neobvyklý symbol na olejové měrce. Na ní kromě rysky maxima a minima najde také značku X. Pokud k ní olej dostoupá, musí se neprodleně vyměnit,“ vysvětluje Dufek.

„Regenerace filtru se tady děje dodatečnou dávkou nafty, která následně olej ředí. Pokud regenerace fi ltru opakovaně neproběhne, přejde motor do nouzového režimu,“ dodává Dufek. „Pak je jedinou možností udělat nucenou regeneraci diagnostikou. Aby se fi ltr vypálil, je třeba jezdit dlouhé trasy. Kdo dieselovou pětku používá převážně na vození dětí do školky či nákupy, tomu velice doporučuji nucenou regeneraci při každém druhém servisu. U nás to vyjde na 1150 korun bez daně,“ radí Miroslav Dufek. Pokud je již fi ltr zanesený tak, že nelze vypálit ani nucenou regenerací, nezbývá než jej vyměnit. „A na nový si připravte 70 000 korun, starší funkční podle stavu vyjde na patnáct až třicet tisíc korun,“ dodává Dufek.

Když opomeneme problémy common railu Denso, související také s kvalitou tankovaného paliva, pak může být nejhorším problémem totální zakarbonování motoru a jeho celkové opotřebení. „Dílo zkázy vždy začíná netěsnými podložkami pod vstřikovači common railu. Vinou toho dochází k průniku mastných výfukových plynů do oleje, jenž je jimi degradován. Následně se začne tvořit karbon. Jako první to vzdají ložiska turbodmychadla, která jsou i vinou vysokých teplot nejnáchylnější. K zadření motoru je už jen krůček,“ popisuje katastrofi cký scénář Dufek. Předejít tomu ale lze. „Určitě nic nezkazíte, když necháte po koupi ojetiny vyčistit sací koš a olejové čerpadlo. Výrobce také doporučuje, ale nikoliv předepisuje výměnu podložek pod vstřikovači při každém seřizování ventilové vůle. To je po 80 000 km,“ vysvětluje Dufek. „Bohužel to moc servisů nedělá, neboť práce není úplně jednoduchá. To samé platí o zmíněné vůli ventilů. Kromě klasického vahadla je zde ještě jedno krátké, pomocné. Kdo nezná přesný postup, vůli ventilů správně nevymezí,“ dodává Dufek. Proč je to tak složité? „Možná proto, že motor má šestnáct ventilů, ale jen jeden vačkový hřídel,“ uzavírá naše povídání.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Zdvihový objem: 1998 cm3
Největší výkon: 105 kW při 3500 ot./min
Největší točivý moment: 360 N.m při 2000 ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová
Zavazadlový prostor: 112/426 l (7 míst), respektive 538/969 l (5 míst)
Rozvor náprav: 2750 mm
Vnější rozměry: 4505/1755/1665 mm
Maximální rychlost: 197 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,4 s
Kombinovaná spotřeba paliva: 6,3 l/100 km
Cena zkoušeného vozu: 230 000 Kč

Ceny originálních dílů

Přední tlumič pérování 4179 Kč
Zadní tlumič pérování 2370 Kč
Přední brzdové destičky 2061 Kč
Přední brzdový kotouč 2819 Kč
Rameno přední nápravy 7552 Kč
Sada rozvodů řemen 3234 Kč
napínák 2149 Kč
Vodní pumpa 5793 Kč
Filtr pevných částic 55412 Kč
Zadní díl výfuku 6746 Kč
Přední světlomet 14853 Kč
Přední nárazník 11998 Kč
Přední blatník 4220 Kč
Kapota motoru 8276 Kč

Konkurenti ojeté Mazdy 5

Ford C-Max

Výroba: 2003-2010

Popis: Původní Ford C-Max sdílí s Mazdou 5 podlahovou plošinu i zážehové motory 1.8 a 2.0 Duratec. Proto nepřekvapí, že je jízdně na stejně vysoké úrovni. Po praktické stránce mu ale chybějí boční posuvné dveře a třetí řada sedadel. Kladem je příznivá cena dílů i solidní spolehlivost. Ale taky trochu rezne. Kromě zážehových motorů berte vznětový dvoulitr původem od PSA.

Citroën C4 Picasso

Výroba: 2006-2013

Popis: Francouzské MPV potěší skvělou variabilitou kabiny a v případě delší verze Grand také sedmimístnou kabinou. Kupodivu posuvné boční dveře chybějí. Na rozdíl od mazdy či fordu vůz nerezne, avšak jeho mechanika odolnosti zmíněných konkurentů nedosahuje. To platí hlavně o zážehových motorech. Naopak dvoulitr HDi je naprosto skvělý po všech stránkách.

 


 

© AUTO DUFEK, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.

Shop + CMS by
Gramonet
WebDesign by
Heaven Design