Lexus po hirošimsku

Japonské prémiovky dokážou provětrat peněženku v servisu a spalují výhradně benzin. Jsou ale spolehlivé a proti německé lize lákají méně podvodníků. Je Xedos 9 správný tip?

Vůz Mazda Xedos 9 byl velkou raritou už na vrcholu slávy. Dvanáct let po skončení výroby jich vidíme ještě méně než tehdy, většina navíc dává opotřebení najevo už stavem interiéru.

Pakliže se ale hezký kus přece jen vyskytne, stojí ctitelé zajímavých vozů před dilematem. Převáží ještě dnes úspora plynoucí z kvality, nebo naopak neduhy stáří a drahá péče?

Drží a (skoro) nerezaví

Jako většina kvalitních vozidel z devadesátých let ani xedos do nějakých 200 000 km nechce víc než pravidelný servis. Robustní podvozek netrpí vůlemi, přední nápravnice je hliníková, výfuk nerezový. Hodně vydrží také brzdy, které lze sehnat v druhovýrobě.

Pokud už se ale s podvozkem něco stane, jde hrdinství stranou. Přední náprava má hned tři příčná ramena nad sebou. Přestože nejsou hliníková, ale litinová, stojí odshora sedm, pět a dvacet tisíc. Rozhodně se vyhněte exemplářům s řízením všech kol 4WS. Většina byla zasažena neodborným seřizováním geometrie, které poškodilo zadní převodku řízení.

Korozi odolávají drahá japonská auta houževnatěji než levná, což xedos splňuje s výjimkou zadních lemů. Každý kus už je má opravované, zkontrolujte proto kvalitu provedení.

V jednoduchosti (a objemu) je síla

Výběr motoru hlavu nikomu nezamotá. Zpočátku nabízený dvoulitr nedodával tak těžkému vozu potřebnou jiskru, originálnímu agregátu 2.3 Miller Cycle pravidelně selhává drahý kompresor přeplňování. Nejčastěji vídaný dvouapůllitr tak vychází zároveň jako volba rozumu. Jako jediný navíc přežil modernizaci z roku 2000, kdy kvůli emisím přišel o tři kilowatty výkonu a citelně zlenivěl.

Pozornost je třeba věnovat hlasitému cvakání svršku – opotřebená hydraulická zdvihátka způsobují nepravidelný chod a pokles výkonu, ale navíc mohou zničit celý rozvodový mechanismus.

Čtyřstupňový automat vlastní konstrukce představuje skutečný pravěk – měnič zamyká až na čtyřku a řadí dost neurvale. Bohužel je na tak těžké auto trochu poddimenzovaný, což zrychluje opotřebení spojek. V konečném stádiu se vůz rozjede na jedničku a dál řadit odmítá. Pozorně proto sledujte obtížné či váhavé řazení dvojky. Výrobce nepředepisoval žádné výměny oleje, praktici doporučují interval 40 000 km.

Rychle a poklidně

Stabilita je díky rozměrům a vyspělému podvozku vynikající, nasazení ESP se však Xedos 9 nedočkal. Zpracování kabiny rozhodně přesahuje japonský průměr té doby, dokonalé ale není. Za očekáváním zůstává prostornost i některé detaily jako nepodsvícená tlačítka tempomatu, po 200 000 km vypadá zejména kožené čalounění daleko hůř než u evropských konkurentů. To na druhou stranu usnadňuje odhadnout, jestli avizovaný stav tachometru odpovídá realitě.

Přednosti a nedostatky

Přednosti

  • Jedinečná osobnost
  • Vynikající jízdní vlastnosti
  • Kultivovaný motor
  • Mechanická spolehlivost
  • Pasivní bezpečnost na špičce doby

Nedostatky

  • Minimum zachovalých vozů
  • Extrémní ceny a nedostupnost dílů
  • Línější motor posledních ročníků
  • Kultura řazení automatu
  • Jen průměrně prostorná kabina

Servisní rady

Výměna motorového oleje byla předepsána po 15 000 km, olej v převodovce prohlašoval výrobce za doživotní. Z praxe se doporučuje náplně měnit po 10 000, respektive 40 000 km, a v převodovce vyčistit olejové sítko. Rozvodový řemen se vyměňuje po 100 000 km, podruhé i s kladkami.

Závady a problémy

Opotřebení hydraulických zdvihátek ventilů: V devadesátých letech se začaly intervaly oleje 10 000 km o třetinu prodlužovat, na což se při návrhu zdvihátek zapomnělo. Závadu prozrazuje hlasité cvakání a klepání vršku motoru. Opravu neodkládejte, nesoulad vůlí působí kmitání vačkových hřídelí, což unavuje vymezovací pružiny rozvodových kol. K deseti tisícům korun za nová zdvihátka je třeba připočítat pracnou demontáž sacího potrubí.

Netěsnosti víka ventilů: Ve stáří běžný jev. Jedno těsnění stojí kolem čtyř set korun, přístup k hlavě zadní řady ale také vyžaduje demontáž sání, jež sama o sobě práci prodlouží o čtyři hodiny.

Selhání snímačů otáček v rozdělovači: Jsou dva a každý stojí tři tisíce.

Vůle ložisek kompresoru přeplňování (2.3 Miller Cycle): Další z důsledků dlouhých intervalů motorového oleje, jímž zde byla mazána i ložiska kompresoru. Šroubovice pak rotují mimo osu, kompresor ztrácí účinnost a rychle se opotřebí. Žádný vůz ho dnes nemá v pořádku a repase jsou dostupné pouze v zámoří.

Opotřebení spojek samočinné převodovky: Ústrojí z lehčího modelu 626 se s váhou karoserie pere a spojky tolik nevydrží. Navíc už tehdy Mazda přišla s vražedným nápadem nevyměňovat olej. Za hranicí 200 000 km nejistá budoucnost.

Poškození zadní převodky řízení (verze 4WS): Před seřizováním geometrie zadní nápravy je třeba odpojit ovládací tyč řízení vedoucí zepředu. Neznalost postupu vede k poškození převodky.

Koroze lemů zadních blatníků: Šikovný klempíř si poradí za pět tisíc, je ale potřeba začít včas.

 


 

© AUTO DUFEK, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.

Shop + CMS by
Gramonet
WebDesign by
Heaven Design